7 黒部移住とコンピューター制御による大型工作機械:1989年以降の金属作品
毛利は1992年から黒部市の荻生にそして1994年からは栗寺という山側地域にアトリエを設けました。それは1989年頃から始めた金属を加工する作品において、より精度の高いコンピューター制御の精密工作機械を用いて制作するためだったといいます。そして毛利は、新たに見出した道具/機械の操作を習得するために何度も講習に通っていたそうです。美術評論家の建畠晢が毛利に、機械に向かわせた理由を質問すると「私は技術の方から発想する*1。」と端的な答えがあったといいます。それを受け建畠は「手であれ機械であれ、人間と物質との関わりのうちに不可避的に発生するのが技術であるとするなら、それは自ずと世界へのパサージュをなしているといってもよい*2。」と指摘しています。
さて、制作されたのは、真鍮やステンレス等の金属の直方体に、幾何学的な模様を刻んだり、穴を穿ち象嵌のようにまた同じあるいは別種の金属をはめる等の働きかけをした作品です。制作ノートや図面にも細かな数字が書き込まれており、機械的な美しさが印象的です。
これらのシリーズの一部の作品の重量を、毛利作品研究者のメイボン尚子が調査したところ、同じ金属塊と比較して軽かったといいます*3。削られたり別種の金属がはめ込まれたりと要因はありますが、10キログラムを超えて差があるものもあり、内部には表面からは知ることのできない閉じられた空間あるいは造形が隠れている予感を呈します。
また、毛利はNASAが人工衛星に積み込んだ地球外生命へのプレート状の手紙の写真を、当時アメリカの新聞か雑誌で見ていたといいます*4。洗練されたフォルムと幾何学的な模様が施された作品は、例えば美しい数式のように、この世界を紐解くメッセージが込められているのではないかとすら想像したくなります。シンプルで研ぎ澄まされていながら、されど詩的で、謎めいて、遠い世界を夢想させる大きな想像力が備わっています。
さて最後に、「シーラカンス 毛利武士郎記念館」でのみ展示されてきた「未完成作品」にも触れたいと思ます。これは毛利が亡くなって以降も、工作機械の上に置かれたままになっていたものです。残された図面などを詳細に見ていくと、2点1組作品を、2セット制作しようとしていたようですが、今となれば想像に頼るしかありません。さらにメイボンは、この「未完成作品」について同じ工程で制作されたもののようでありながら、図面やマケット等からも機械的な緻密さというよりもむしろ躍動感ある手作業の痕跡を指摘しており、これまでとは異なるチャレンジが見え隠れしているようです。
初期から晩年まで大きく作風を変化させながら、常に新たな造形を模索してきた毛利が、次に考えていたことについて、思いを馳せたいと思います。
文:尺戸智佳子
*1 建畠晢「物質と思考-彫刻家のアトリエで」『毛利武士郎展』展覧会カタログ、富山県立近代美術館、1999年
*2 同上
*3 メイボン(旧 中村)尚子「内なる表皮-毛利武士郎の晩年作品」修士論文、多摩美術大学大学院美術研究科博士前期課程、2006年
*4 メイボン(旧 中村)尚子「“第三のもの”へ-毛利武士郎の最晩年シリーズ作を解く-」、論文集『subject05』多摩美術大学大学院美術研究科博士前期課程芸術学専攻・大学院演習室、2006年。毛利と親しくしていた元同僚の山室尭氏からの聞き取り調査の報告によると、NASAが人工衛星に積み込んだ地球外生命へのプレート状の手紙の写真をアメリカの新聞か『National Geographic Magazine』で見たことを、山室氏が毛利本人から聞いた。





![《Mr.阿からのメッセージ 第1信 第2信》1997年、各真鍮、銅、ステンレススチール、[第1信]13.1 x 51.0 x 13.6 cm、[第2信]13.0 x 51.0 x 13.2 cm、個人蔵、撮影:柳原良平](http://coelacanth-bmmm.jp/wp-content/uploads/2025/03/f700d48db1234271bbbb68004e220c4d-1024x683.jpg)

7 Moving to Kurobe and Large-scale Computer-controlled Machine: Metal Works from 1989
Mohri moved from Tokyo to Ogyū, Kurobe City, in 1992, and in 1994 he moved into a newly built house and studio located in the mountainous Kuridera area. It is believed that he moved in order to be able to use more precise computer-controlled precision machinery to create the works in metal he had started making around 1989. Mohri attended a training course several times to learn how to operate this large-scale new tool. When art critic Akira Tatehata asked him why he had turned to machines, Mohri answered: “I come up with ideas from technology*1.” Recollecting this dialogue, Tatehata pointed out that “If we say that technology inevitably emerges from the relationship between humans and materials, whether it is your own hand or a machine, then it can be said that it naturally forms a passage to the world*2.”
The works he created were made by carving geometric patterns onto or drilling holes into rectangular blocks of metals such as brass and stainless steel, and then, like inlay, fitting the same or different kinds of metal into the holes. The production notes and drawings are filled with numbers, the mechanical beauty of which is striking.
When Naoko Mabon, a researcher of Mohri’s works, investigated the weight of some of the works of metal, she found that they were lighter than the same sized solid metal blocks*3. Although there are various factors, such as that they were usually partially carved or had other metals inserted, some of the weight differences are more than 10kg, which gives the impression that there may be spaces or shapes hidden inside that cannot be seen from the outside.
Some say that Mohri may have seen a photograph of a plate-shaped engraved metal letter to extraterrestrial life that NASA loaded onto a satellite in 1970s in an American newspaper or magazine at the time*4. The works, with their sophisticated forms and geometric patterns, make you want to imagine that they contain a message that will unlock the secrets of this world, like a beautiful mathematical formula. They are simple and refined, but also poetic and enigmatic, with a great deal of imagination that makes you dream of distant worlds.
Finally, let’s talk about the unfinished works that have only been on display at the Coelacanth – Bushiro Mohri Memorial Museum. One of the parts had been long left on the machine after Mohri’s death. Looking closely at the remaining drawings, it seems that he was trying to create two sets of two-piece works, but now we can only rely on our imagination. Mabon suggests that, although these unfinished works were seemingly created using the same process as the other metal-based pieces, the drawings and maquettes point to the traces of dynamic handiwork rather than mechanical precision, and it seems that a new challenge is lurking behind them.
What was left behind by Mohri, who constantly sought out new forms of expression while changing his style significantly from his early years to his later years, makes us ponder what he was thinking about next.
Text by Chikako Shakudo
*1 Akira Tatehata, “Materials and Thoughts: In the Studio of a Sculptor,” exhibition catalogue for the Bushiro Mohri Exhibition, The Museum of Modern Art, Toyama, 1999.
*2 Ibid.
*3 Naoko Mabon (formerly Naoko Nakamura), The Inner Skin: The Late Works of Bushiro Mohri, Master’s thesis, Tama Art University Graduate School of Art and Design, 2006
*4 Naoko Mabon (formerly Naoko Nakamura), “Towards the “Third Thing” – Unpacking the Final Series of Works by Bushiro Mohri,” subject05, Tama Art University Graduate School of Art and Design, 2006. Takashi Yamamuro, a former colleague of Mohri, once told Mabon that he heard from Mohri himself that Mohri had seen a photograph of the plate-shaped metal letter to extraterrestrial life that NASA loaded onto a satellite in an American newspaper or in the National Geographic magazine.
Image captions:
– Portrait of A, 1997, stainless steel, [left] 14.2 x 14.2 x 17.5 cm each, [middle] 14.2 x 48.5 x 14.5 cm each, [right] 14.3 x 14.3 x 14.3 cm each, private collection. Photo by Ryōhei Yanagihara.
– Faraway / To the Earth / Letter Left Behind, IV, 2000, stainless steel, aluminium, 6.9 x 55.5 x 7.0 cm each, private collection. Photo by Ryōhei Yanagihara.
– Unfinished work, (after 2000?), steel, aluminium, [left] 27.0 x 27.0 x 29.5 cm, [right] 27.4 x 29.3 x 25.0 cm, private collection. Photo by Ryōhei Yanagihara.
– Plan for unfinished work, private collection. Photo by Ryōhei Yanagihara.
– Message from Mr. A, No. 1, No. 2, 1997, brass, copper, stainless steel, [No. 1] 13.1 x 51.0 x 13.6 cm, [No. 2] 13.0 x 51.0 x 13.2 cm, private collection. Photo by Ryōhei Yanagihara.
– Installation view from the Relationship between Mohri Bushiro and Kurobe exhibition (Kurobe City Art Museum, 2023). Photo by Ryōhei Yanagihara.